Auction 051 Part 1 Online Auction: Judaica, Cassidhut and Kabbalah – Letters and Manuscripts – Jewish Ceremonial Art, Prints and Photographs

Letter of Rabbi Yaakov Lipschitz – Kovno, 1897 – Regarding Rabbi Yitzchak Elchanan Spektor’s Involvement in the Shechitah Polemic of Machazikei HaDat in London

Opening: $100
Sold for: $1,063
Including buyer's premium
The description and condition report appear below in Hebrew. For information in English, please contact us at office@kedemltd.com

מכתב מאת רבי יעקב הלוי ליפשיץ (בעל "זכרון יעקב"; עוזרו ומזכירו הנודע של רבי יצחק אלחנן ספקטור מקובנא). קובנא, תרנ"ח [1897].
כתיבת סופר (בנו). בחתימת ידו ובחותמתו של רבי יעקב ליפשיץ (חותמתו מופיעה בראש המכתב וחתימתו בסופו). נשלח אל רבי שלמה זלמן ברייער (ברויאר) חתנו של רש"ר הירש וממלא מקומו ברבנות הקהילה החרדית בפרנקפורט דמיין. רבי יעקב ליפשיץ פונה אליו בתודה על עזרתו ועידודו לבתו בלומא וחתנו רבי מנחם מענדל אב"ד שירווינט שנסעו לגרמניה לטיפול רפואי במחלתו של החתן, ומבקש את עזרתו הלאה. רבי יעקב מתנצל על כך שהמכתב נכתב בידי סופר, והוא מבהיר כי "מדי כתבי יגרו עיני דמעות מאין הפוגות, לכן צויתי לבני לכתוב שנית הדברים הרטובים בדמעות בכתב ידו הברורה...".
בהמשך הדברים מתייחס רבי יעקב ליפשיץ לפרשייה רגישה שהייתה בשנת תרנ"ב בין הרב ברויאר לבין רבי יצחק אלחנן (שנפטר בשנת תרנ"ו, שנתיים לפני כתיבת המכתב שלפנינו). כאשר רי"א התערב לטובת הרב נפתלי אדלר מאנגליה, בפולמוס השחיטה הנפרדת של קהילת "מחזיקי הדת" בלונדון, באופן שהיה נראה כמכוון נגד הרב ברויאר, ומשום כך הייתה לרבי יעקב ליפשיץ אי נעימות לשלוח לו מכתבים. מסיבה זו, הוא מבהיר, "מפני חשש התלונה והתרעומה הישנה לא התכבדתי גם אני לשלוח את ספרי 'תולדות יצחק' הוא ספר תולדות מרן אדמו"ר זצ"ל להדר"ג, אשר הנני שולחו עתה... כי הספר הזה הוא ספר מוסר מוחשי ונסיוני כפי שהרבו לספר בשבחו...".
הרקע לפרשייה הוא מחלוקת שפרצה בין הרב הראשי לאנגליה רבי נפתלי אדלר לבין רבי אברהם וורנר רב "מחזיקי הדת" בלונדון (שאשתו היתה נכדת רבי יעקב ליפשיץ), כאשר זה האחרון הקים מערכת שחיטה בניגוד לדעת הרב אדלר ובית דינו אשר אסרו את שחיטתם. לבקשת הרב אדלר כתב רי"א מכתב תמיכה ברבנות הכללית, נגד התבדלות קהילת "מחזיקי הדת". כפי הנראה היה מעורב בפרשה גם הרב ברויאר. על הפרשה ועל המכתב ראו: א' שימאף, ר' יצחק אלחנן ספעקטאר: תולדות חייו ואגרותיו, ירושלים תשכ"א, עמ' 63-64).
רבי יעקב ליפשיץ כותב את דעתו כיצד להסביר את הרקע להתערבות רבי יצחק אלחנן בפרשה, על התערבותו כמזכיר למתן את הביקורת של רבי יצחק אלחנן נגד עמדתו של הרב ברויאר, ועל הצלחתו "לשנות את הנוסח" של מכתב רבי יצחק אלחנן ללונדון "ולהמתיקו...":
"...ואמצא הפעם לחובה לבאר הדבר בקצרה; אדמו"ר זצ"ל היה אז כבן ע"ה שנה, ומטבעו ותכונתו לא הי'[ה] לו שום מושג 'בעגריפא' [=אחיזה] שיתכן להיות רב בלי י"ש [יראת שמים], וחשב אם איננו גאון כאביו... אבל לחשדהו בחששות של או"ה [איסור והיתר] זאת לא הי'[ה] בכח הרגשתו כלל, וכאשר באו אליו מכתבים נמרצים שע"י הקינטור עם הנשר [=כינוי לרב הראשי אדלר] יוגרם רעה רבה לרבבות משפחות מאחב"י... ועוד הפחדות רבות, ע"כ נתמלא רוגז ואבה לכתוב דברים קשים ונמרצים, ואוכל להתפאר כי... הכרתי אני אז כי לא כהצעקתה על יראי ה' וכו' וכי לא כהפחדות שהפחידו יש לפחוד, ע"כ עלתה ב"ה לשנות הנוסח ולהמתיקו...".
רבי יעקב ליפשיץ (תקצ"ח-תרפ"א), רב ואיש ציבור, מזכירו ויד ימינו של רבי יצחק אלחנן ספקטור בקובנא. חיבר את הספרים "זכרון יעקב", על תולדות היהודים ברוסיה ופולין, "תולדות יצחק" על רבי יצחק אלחנן ועוד.
מקבל המכתב, "הרב הגאון המפואר הצדיק המפורסם פאר ישרון והדרו כו' כקש"ת מו"ה שלמה [זלמן] ד"ר ברייער שליט"א" (תר"י-תרפ"ו; החת"ס ותלמידיו, עמ' תקמ-תקמא), חתנו של רבי שמשון רפאל הירש ותלמיד ה"כתב סופר". משנת תר"ן ממלא מקום חמיו ברבנות פרנקפורט דמיין.
[1] דף (כתוב משני צידיו). 28 ס"מ בקירוב. מצב טוב. כתמים וסימני קיפול.
Letters
Letters