Ask about this item

Lot 134

Metallic Printing Plate – Map of Palestine after the Amsterdam Haggadah Map (Original Engraving by Abraham bar Jacob) – Ca. 20th Century

The description and condition report appear below in Hebrew. For information in English, please contact us at office@kedemltd.com.

גלופה לדפוס, מפת ארץ ישראל על פי המפה שנדפסה בהגדת אמשטרדם מאת אברהם בר יעקב. [ישראל? המאה ה-20?].
גלופת מתכת, מוצמד במסמרים ללוח עץ עבה.
המפה בגלופה מציגה את ארץ ישראל ומדבר סיני, עם חלוקה לנחלות השבטים. בתחתיתה ה"ים הגדול" (ים התיכון) ובצידה הימני דלתת הנילוס. קו החוף נמתח מצידון עד אלכסנדריה. המפה משרטטת את מסלולם של בני ישראל במדבר סיני ובפינתה הימנית התחתונה מופיעה טבלה מעוטרת עם שמות מ"א התחנות בהן חנו בני ישראל בדרכם ממצרים לארץ ישראל. לאורך קו החוף נראות ספינות הגוררות את רפסודות עצי הלבנון ששלח חירם מלך צור לשלמה לבניית המקדש, ואיור המתאר את סיפורו של יונה הנביא. בפינה השמאלית התחתונה אָסָם וחיות משק רועות לצדו, המסמלים את פוריותה של ארץ ישראל.
המפה המקורית נעשתה בידי גר הצדק ההולנדי אברהם בר יעקב (על-פי מפתו של כריסטיאן ואן אדריכום), ונדפסה לראשונה בהגדה של פסח, אמשטרדם תנ"ה (1695).
בראש הגלופה שלפנינו מופיע הכיתוב "זאת לדעת לכל בר דעת דרך המסעות ארבעים שנה במדבר והרוחב והאורך של ארץ הקדושה מנהר מצרים עד עיר דמשק ומנחל ארנן עד הים הגדול ובתוכו כל שבט ושבט חלק נחלתו' כאשר עיניכם ת'ח'ז'נ'ה' ב'משרם והמשכלים יבינם"; לפיכך נוצרה הגלופה על פי גרסה מאוחרת יותר של המפה: במהדורת אמשטרדם תנ"ה הודגשו בראש המפה האותיות "תחזנה", ואילו בשתי המהדורות הבאות (אמשטרדם תע"ב, אמשטרדם תקמ"א), הודגשו האותיות "תחזנה במישרים" – התואמות לשנת תע"ב.
38X20.5 ס"מ בקירוב. מצב טוב-בינוני. סימני קורוזיה וחלודה. פגעי רטיבות קלים בלוח העץ.