Ask about this item

Lot 329

Letter of Rabbi Avraham Dov Ber Shapira, Author of Devar Avraham – Kovno, 1923

The description and condition report appear below in Hebrew. For information in English, please contact us at office@kedemltd.com

מכתב בכתב-ידו וחתימתו של רבי אברהם דובער כהנא שפירא, אב"ד קובנא. קובנא, אדר תרפ"ג [1923].
מכתב תודה שנשלח לרבי יהודה לייב פישמן-מימון ופרופ' חיים פיק – "בעד דברי הנחומים אשר האצלתם לי". הוא מסיים בברכה: "המקום ינחם את עמו בנחמת ציון וירושלם ונזכה לגאולה שלמה". בשולי המכתב נוספה שורה: "שלו' לידידנו הנכבד מר שטרוק נ"י".
הגאון רבי אברהם דובער כהנא שפירא (תרל"א-תש"ג), בעל ה"דבר אברהם" מגדולי הרבנים המפורסמים בדורו, מצאצאי רבי חיים מוואלוז'ין, וחתנו של "הגדול ממינסק" רבי ירוחם יהודה ליב פרלמן. תלמיד ישיבת וואלוז'ין. ספרו הלמדני "דבר אברהם", שחלקו הראשון נדפס לראשונה בשנת תרס"ו, הוציא לו שם עולם, וכבר בדורו פלפלו בדבריו גדולי הרבנים. שמו נודע כאחד המנהיגים הגדולים של יהדות ליטא. בשנת תרפ"ד השתתף במסע הרבנים המפורסם לארה"ב, יחד עם ה"כלי חמדה", הגראי"ה קוק והגרמ"מ עפשטיין. בשנת תרצ"ט נסע לשוויץ לצרכי רפואה ובפרוץ מלחמת העולם השנייה עדיין שהה בשוויץ. ידידיו התחננו אליו כי יציל את נפשו ויישאר בשוויץ הנייטרלית, אך הוא עמד על דעתו לחזור לעירו קובנה, באמרו כי קברניט לא נוטש את הספינה בעת סערה. נפטר בגטו קובנה, ואלפי יהודים ליוו את מיטתו לקבורה.
מקבלי המכתב, רי"ל פישמן-מימון ופרופ' חיים פיק שיתפו פעולה ברכישת אדמות בין מוצא לירושלים והנחת יסוד ליישוב "עמק הארזים". נראה כי השניים גם היו מיודדים עם פרופ' הרמן שטרוק [המוזכר במכתב]. בשנת תרכ"ג חתמו השלושה על "קול קורא" לייסוד קופה להוצאת ספרות חינוכית על שם רבי שמואל מוהליבר. כמו כן, את מניות המייסדים הראשונים של בנק המזרחי רכשו שלושתם.
[1] דף, נייר מכתבים רשמי. 14.5X22 ס"מ. מצב טוב-בינוני. כתמים. סימני קיפול. נקבי תיוק. קרעים קטנים בשוליים, משוקמים בחלקם בנייר דבק.